Interview

Lær fra de bedste podcastannoncører: Rasmus Jungersen, Dinero

Line Grønbech - oktober 14 2024

Podcastlytning stiger fortsat blandt danskerne og da vi netop er gået ind i fjerde og sidste kvartal i 2024 har vi i Amp 99 rettet skytset og taget et kig rundt i landskabet af organisationer, der aktivt bruger podcast som en del af deres markedsføring.

Så her får du muligheden for at læse mere om, hvordan nogle af de bedste inden for podcastannoncering griber mediet an og lade dig inspirere til selv at tage det næste skridt og implementere podcast i din organisation.

Vi er allerede blevet en masse gode erfaringer, om podcastannoncering, rigere i de tre første blogs med Sophie Juul fra Lunar, Casper Neumann Svanemose fra Continental og Thomas Kruse-Theil fra AJ Produkter Danmark.

Denne gang bliver ingen undtagelse, når vi sammen skal dykke ned i, hvordan Dinero formidler deres vision om at gøre regnskaberne nemmere og mere overskuelige, hvad enten du er en mindre virksomhed eller måske på vej ud på din første iværksætterrejse. Den fortælling sker med Rasmus Jungersen, Chief Marketing Officer i Dinero, i spidsen.

 

Branding i højsædet

Dinero startede i 2023 med at se mod podcast som led i den marketingstrategi, de arbejder med. Det skete med udgangspunkt i første sæson af Blod, Sved & Iværksætteri, som er deres egenproducerede podcast på egen podcastkanal med historier fra dygtige iværksættere, men også med fokus på nogle af de udfordringer, man nærmest uundgåeligt vil ramme ind i, når man begiver sig ind i en verden af iværksætteri. For Dinero handler brugen af podcast i høj grad om at brande virksomheden og skabe en direkte parallel mellem iværksætteri og Dinero som brand. Men de nøjes ikke med at lade deres målgruppe lytte med – der er video på en stor del af det podcast, de udkommer med og derfor smelter video og podcast sammen til vodcast på deres YouTube-kanal Gnist.

Ser vi på Dineros 2024 planer for podcast, så dækker de netop over endnu en sæson af Blod, Sved & Iværksætteri – dog i et endnu skarpere format, med de rette personer involveret og fungerende som ren branding for Dinero.

Og fokusset på branding går igen og igen i snakken med Rasmus Jungersen. Det er nemlig brandingen, der anses som værende den klare fordel ved brugen af podcastmediet som en del af kanalmixet.

Det ser vi også i Dineros integrerede samarbejde med indholdsskaber og podcastvært, Mark Tange, hvor de køber sig ind som sponsorerer på udvalgte episoder, der lægger sig op af deres brand. Der er blandt andre en episode med Martin Buch Thorborg, Chief Executive Officer i Dinero, hvor han blandt andet taler med Mark Tange om AI’s fremtid.

Vi gør det 100% brandingbaseret og ikke for at skabe en direkte konvertering. Jeg har ikke kunne se nogen fremgang i konvertering overhovedet uanset, om vi gør det ene eller andet i relation til podcast. Vi fokuserer udelukkende på branding gennem podcast og ikke performance – det tror jeg ikke har nogen virkning i den måde vi, i Dinero, arbejder med det på. Rasmus Jungersen, Chief Marketing Officer, Dinero

 

 

Økonomiske fordele ved podcastannoncering 

Der er mange fordele ved at udforske podcastmediet som brandingaktivitet, som de har gjort det i Dinero, og udover netop at skabe større synlighed omkring brandet i sig selv, så er der også stadig nogle helt centrale fordele rent økonomisk i forhold til at vælge andre brandingaktiviteter.

Rasmus Jungersen påpeger, at annoncering gennem podcast stadig er en del billigere end alternativerne såsom reklamefilm eller samarbejder med influenter og derfor er der stadig et enormt potentiale, fordi mange brands stadig ikke er kommet i gang med implementeringen af podcast og har indset de mange goder, der kan være ved at annoncere den vej igennem.

Og netop på grund af økonomien og budgettet for det kommende år, så er Rasmus Jungersen sikker på, at podcast kommer til at fylde mere i 2025. Der skal dog evalueres på 2024s podcastaktiviteter før, Dinero sætter sig ned og danner en plan for det kommende år.

Det er klart, at når man ser på, hvor mange lyttere der eksempelvis er på Mark Tanges Podcast, så er den værdi større for Dineros brand end det beløb, de rent faktisk smider på bordet for sådan et samarbejde. Rasmus Jungersen anerkender, at prisen selvfølgelig vil stige i takt med at flere får øjnene op for potentialet, men der er stadigvæk et stykke vej op prismæssigt til de andre muligheder, man kan gribe inden for brandingaktiviteter.

Det bliver i hvert fald interessant at følge med i Dineros videre færd med podcastannoncering og særligt deres egen podcastkanal, hvor der formentlig venter en sæson 2 af Blod, Sved & Iværksætteri lige om hjørnet. Det har nogle klare fordele for dem som brand at kunne egenproducere podcastindhold.

I Dinero har vi vores egen podcastkanal. Det giver os mulighed for selv at styre historien og vinkle de emner, vi ønsker. Men det betyder også, at det bliver mere indirekte marketing med fokus på branding af Dinero. Rasmus Jungersen, Chief Marketing Officer, Dinero

Vi håber, du har fundet en masse inspiration i Rasmus Jungersen og Dineros tilgang til podcast og skulle du ikke allerede have læst de tre først blogs, så finder du dem her.

Og skulle du have lyst til at høre mere om, hvordan lyd kan være med til at styrke dit brand, så skal du være velkommen til at tage fat i os hos Amp 99 til en uforpligtende snak og læse meget mere om værdien af lydmarketing lige her.

Amp 99 er Danmarks eneste 100% uvildige rådgiver i podcastannoncering - skal vi også hjælpe dig med at få mest muligt ud af dine podcastannoncer?