Interview

Når lyd bygger bro: Sophie Juul tuner ind på Lunars podcastsucces

Line Grønbech - september 6 2024

Podcastlytning stiger fortsat blandt danskerne og da vi netop er gået ind i den sidste del af tredje kvartal i 2024 har vi i Amp 99 rettet skytset og taget et kig rundt i landskabet af organisationer, der aktivt bruger podcast som en del af deres markedsføring.

Så her får du muligheden for at læse mere om, hvordan nogle af de bedste inden for podcastannoncering griber mediet an og lade dig inspirere til selv at tage det næste skridt og implementere podcast i din organisation.

Den første i rækken af dygtige fagfolk, der har valgt at integrere podcasts som en del af kampagneudvikling og strategiarbejde, er Sophie Juul, Marketingchef hos den digitale bank, Lunar. Tidligere i 2024 blev hun udvalgt til at være en del af Berlingskes Talent 100, der hvert år hylder unge og talentfulde profiler i det danske erhvervsliv.

 

Lunars rejse med podcast

Sophie Juul bringer stor erfaring med sig fra sine næsten 7 år hos Lunar, hvor hun blandt andet har haft ansvar for strategier rettet mod både B2B og B2C. Lunar arbejder i øjeblikket på at implementere deres digitale bankløsning i Sverige, og også her spiller podcasts en vigtig rolle som en del af strategien, sideløbende med andre kanaler.

Som en af flere organisationer har Lunar udforsket flere forskellige tilgange til at integrere podcasts i deres marketingstrategi.

“I Lunar har vi prøvet flere forskellige dele af podcastannoncering af. Vi tænker det typisk ind som en del af en større kampagne eller mediemix.” Sophie Juul, Head of Marketing, Lunar

Hun fremhæver, at dette blandt andet er sket gennem deltagelse i en hel podcastepisode, hvor en repræsentant fra Lunar har medvirket som gæst, samt via sponsorerede annoncer og integrerede samarbejder. Et eksempel er podcasten ”Vendt på hovedet” med Le Gammeltoft som vært. Podcasten, der blev produceret af Heartbeats og sponsoreret af Lunar, udkom i efteråret 2020, en periode hvor mange virksomheder kæmpede med udfordringer under coronakrisen. Derudover blev podcasten også brugt til at annoncere for abonnementer til Lunar Business.

Senest har Lunar, i forbindelse med deres lancering i Sverige, indgået et samarbejde med den populære svenske podcast ”Frågan Är…med Andra & Katia”. Her deltager Mats Persson Bergius, Sverige- og Norgechef i Lunar, som repræsentant for virksomheden.

 

 

Ingen succes uden udfordringer

Når man, som Lunar, har eksperimenteret med forskellige aspekter af podcastannoncering, støder man også på en af de største udfordringer inden for lydmarketing: at måle den reelle effekt af indsatsen.

“Det er svært at kunne måle en direkte effekt af podcast alene, men podcastmediet giver os mulighed for at kunne gå mere i dybden og giver os mere taletid end andre medier.” Sophie Juul, Head of Marketing, Lunar

Og det kan være svært at få et klart billede af den reelle værdi af podcasts, da målinger ofte primært baserer sig på antallet af lytninger. For Lunar skaber podcasts dog andre muligheder og dermed værdi. De arbejder med KPI’er, der blandt andet har til formål at generere mange sign-ups, øge kendskabet til Lunar som brand i Sverige og opbygge tillid mellem Lunar og kommende kunder. Lunar har derfor lavet konkrete samarbejder med svenske influencers, der allerede har etableret sig som kendte profiler i Sverige og opbygget en stærk følgerskare på tværs af flere platforme.

“Vi har lavet samarbejder med en række svenske influencers, der allerede driver populære podcasts. Her har vi tænkt ind, hvordan vi kan penetrere deres community og kanaler og derfor har vi med flere af dem lavet en pakke, hvor vi er til stede på tværs af deres Youtube-, Instagram- og podcastkanaler.” Sophie Juul, Head of Marketing, Lunar

Det bliver spændende at følge, hvordan Lunar’s strategi for at etablere sig i Sverige udfolder sig. Hvis du, ligesom Lunar, ønsker at styrke dit brand gennem podcasts som en del af din marketingstrategi, kan du finde meget mere inspiration og information om podcastannoncering her.