Podcastlytning stiger fortsat blandt danskerne og da vi netop er gået ind i den sidste del af tredje kvartal i 2024 har vi i Amp 99 rettet skytset og taget et kig rundt i landskabet af organisationer, der aktivt bruger podcast som en del af deres markedsføring.
Så her får du muligheden for at læse mere om, hvordan nogle af de bedste inden for podcastannoncering griber mediet an og lade dig inspirere til selv at tage det næste skridt og implementere podcast i din organisation.
Vi har allerede været en tur forbi den digitale bankverden med Sophie Juul og Lunar, men også hørt, hvordan man får fart på podcastannonceringen hos dækvirksomheden Continental med Casper Neumann Svanemose i spidsen. De delte begge to flere spændende erfaringer om dét at implementere podcast som led i marketingstrategien.
Denne gang dykker vi ned i fortællingen om, hvordan de rette møbler kan skabe værdi for din virksomhed med Thomas Kruse-Theil, Marketingchef i AJ Produkter Danmark. Ved første øjekast kan det virke lidt udfordrende at formidle dette på en måde, der direkte driver kunder i butikken. AJ Group, som blev grundlagt i Sverige i 1975, har haft deres danske afdeling i Albertslund siden 1989. De seneste tre år har Thomas Kruse-Theil, med sin stærke erfaring fra mediebranchen, stået i spidsen for virksomhedens markedsføring.
AJ Produkters vej ind i podcast
AJ Produkter tog de første skridt ind i podcastuniverset i 2022 med fokus på integrerede samarbejder. I 2023 skærpede de deres strategi for at øge brandkendskabet og engagere målgruppen på nye platforme. Dette førte til et samarbejde mellem AJ Produkter, Amp 99 og podcastbureauet hearHEAR, hvilket resulterede i podcasten Danske Opfindere. Podcasten hylder ildsjæle, der tør gå egne veje, og fortæller inspirerende historier om nogle af Danmarks mest innovative opfindere.
Resultatet af podcasten taler for sig selv: Danske Opfindere strøg ind som nummer et i sin kategori på Apple Podcast over en længere periode og opnåede en imponerende completion rate på 85 % – hvilket betyder, at målgruppen i gennemsnit lyttede til 85 % af hver episode.
AJ Produkter satser udelukkende på integrerede samarbejder, da det er her, de mener, den største værdi ligger.
“Jeg har altid troet på, at integrerede samarbejder med de rigtige personer, de rigtige profiler og dem der har det rigtige engagement – det er vejen frem.” Thomas Kruse-Theil, Marketingchef, AJ Produkter Danmark
De søger det unikke og nysgerrigheden hos deres samarbejdspartnere og lægger vægt på at skille sig ud fra mængden af podcasts på markedet for at bevare den vedvarende nysgerrighed hos potentielle nye kunder. Det nemmeste ville være at gøre som alle de andre, men det holder ikke på den lange bane, påpeger Thomas Kruse-Theil.
Og her kommer en disclaimer, da vores direktør i Amp 99, Bjørn Barfoed Vestergaard, har et samarbejde med AJ Produkter på hans to podcasts Traction og Rollemodellerne.
Samarbejdet er indgået, fordi Bjørn Barfoed Vestergaard, på vegne af AJ Produkter, er en af de profiler, der formår at fortælle den gode historie om virksomheden som brand og samtidig skabe værdi for lytterne. Dette har i sidste ende vist sig at give en spændende ROI for AJ Produkter på den lange bane.
Hvordan sælger man hæve sænkeborde og kontorstole gennem podcast?
Noget af det vigtigste for AJ Produkter, når de skal sælge kontormøbler og andre produkter til et godt arbejdsmiljø, er at gøre det på en sympatisk måde.
Her nævnes igen Bjørn Barfoed Vestergaards podcast Rollemodellerne, fordi fortællingen bag podcasten skaber noget unikt og sympatisk, som AJ Produkter kan identificere sig med som brand.
“Podcast er et kvalitativt medie. I AJ Produkter vælger vi personer, der engagerer sig så meget i det pågældende brand, at de formår at inkludere det i den gode oplevelse og oplevelsesuniverset, det er i min verden, den eneste måde, du kan ramme brugerne på i længere tid.” Thomas Kruse-Theil, Marketingchef, AJ Produkter Danmark
Podcast er som oftest et mere taktisk og operationelt medie, hvor både branding og ROI spiller en afgørende rolle. For AJ Produkter er det dog lige så afgørende at vurdere, hvordan mediet integreres i deres kunderejse. Thomas Kruse-Theil påpeger, at det burde være muligt for kunderne at lytte til en relevant podcast, mens de overvejer, om de skal vælge den ene eller anden type reol, og om farven skal være sort eller blå. På den måde tænkes podcastmediet strategisk ind som en del af deres contentplan.
Og der skal den helt rigtige plan til – både for AJ Produkter, men også for de podcasts, de vælger at samarbejde med. Det er den gode plan i samspil med nysgerrigheden, der skaber magien, får samarbejdet til at lykkes og i sidste ende giver AJ Produkter værdifulde erfaringer med at implementere podcasts.
Det har også været afgørende for, at AJ Produkter fremover vil fokusere på at skalere deres podcastindsats. Det kræver dog flere af de helt rigtige samarbejdspartnere for at blive en realitet. Podcastmediet er her for at blive, fastslår Thomas Kruse-Theil.
Læg idéen om performance på hylden og tænk strategisk
Thomas Kruse-Theil har en klar tilgang til, at man bør skifte tankegang omkring måden at se værdien af podcast på.
“Det der er det helt slående for podcast, det er, at man skal væk fra kun at fokusere på performance og så skal man rette blikket mod strategiske samarbejder. På den måde giver man podcasterne et fundament for at sige, det er det her, de står for, men også for at få dokumenteret podcastmediets værdi på en anden måde.” Thomas Kruse-Theil, Marketingchef, AJ Produkter Danmark
Dét, man særligt lægger fokus på, når man markedsfører sin virksomhed, er de to marketingdiscipliner: branding og performance.
Hvor branding fokuserer på virksomhedens fortælling, handler performance om den del, der skaber direkte salg. Og her mener Thomas Kruse-Theil, at podcast som medie er stærkere på brandingdelen, og hvis man koncentrerer sin indsats her, vil det sandsynligvis også føre til salg og dermed levere gode resultater på længere sigt.
Du skal derfor som virksomhed turde satse på podcastere, der formår at fortælle den gode historie og brande din virksomhed effektivt. Glem lidt idéen om høj performance – den kommer automatisk, hvis fortællingen er stærk nok.
Det bliver spændende at se, hvornår det næste oplagte samarbejde for AJ Produkter opstår, og om vi en dag kommer til at lytte til podcasts, mens vi shopper kontormøbler online.
Vi håber, at du har fundet inspiration i de erfaringer, Thomas Kruse-Theil har delt om AJ Produkters tilgang til podcastannoncering.
Hvis du vil vide mere om, hvordan lyd kan styrke dit brand, er du altid velkommen til at kontakte os hos Amp 99 for en uforpligtende snak. Du kan også læse mere om værdien af lydmarketing lige her.