Interview

Lær fra de bedste podcastannoncører: Thomas Kruse-Theil, AJ Produkter Danmark

Line Grønbech - september 23 2024

Podcastlytning stiger fortsat blandt danskerne og da vi netop er gået ind i den sidste del af tredje kvartal i 2024 har vi i Amp 99 rettet skytset og taget et kig rundt i landskabet af organisationer, der aktivt bruger podcast som en del af deres markedsføring.

Så her får du muligheden for at læse mere om, hvordan nogle af de bedste inden for podcastannoncering griber mediet an og lade dig inspirere til selv at tage det næste skridt og implementere podcast i din organisation.

Nu har vi både været forbi den digitale bankverden hos Sophie Juul og Lunar, men også hørt, hvordan man får fart på podcastannonceringen hos dækvirksomheden Continental med Casper Neumann Svanemose i spidsen. De delte begge to flere spændende erfaringer om dét at implementere podcast som led i marketingstrategien.

Denne gang dykker vi ned i den gode fortælling om de rette møbler til din virksomhed med Thomas Kruse-Theil, Marketingchef i AJ Produkter Danmark – en fortælling der udefra set godt kan virke lidt svær at formidle på en måde, der får kunder i butikken. AJ Group blev grundlagt i Sverige i 1975 og har siden 1989 haft deres danske afdeling i Albertslund – de sidste tre år har det været med Thomas Kruse-Theil, der har en stærk erfaring inden for mediebranchen, i front for markedsføringen.

 

AJ Produkters vej ind i podcast

AJ Produkter satte gang i deres rejse med podcast tilbage i 2022, hvor de startede med integrerede samarbejder. Sidste år i 2023 opstod ønsket om at øge brandkendskabet og engagere målgruppen på nye platforme og her blev samarbejdet mellem AJ Produkter, os i Amp 99 og podcastbureauet hearHear etableret – det blev til podcasten Danske Opfindere. En podcast med fokus på at fortælle fascinerende historier om nogle af landets bedste opfindere og med det formål at hylde de ildsjæle, der tør gå egne veje.

Resultatet af podcasten taler for sig selv idet, at podcasten strøg ind som nummer et i sin kategori på Apple Podcast over en længere periode og med en completion rate på 85% – det vil sige, at målgruppen i gennemsnit lyttede 85% af podcasten.

AJ Produkter går udelukkende efter de integrerede samarbejder, da det for dem er her den største værdi ligger.

Jeg har altid troet på, at integrerede samarbejder med de rigtige personer, de rigtige profiler og dem der har det rigtige engagement – det er vejen frem. Thomas Kruse-Theil, Marketingchef, AJ Produkter Danmark

De søger det unikke og nysgerrigheden hos de samarbejdspartnere, de har og lægger vægt på at skille sig ud fra mængden af podcasts på markedet for at søge den vedvarende nysgerrighed hos potentielle, nye kunder. Det nemmeste ville være at gøre som alle de andre, men det holder ikke på den lange bane, påpeger Thomas Kruse-Theil.

Og her kommer en disclaimer, da vores direktør i Amp 99, Bjørn Barfoed Vestergaard, har et samarbejde med AJ Produkter på hans to podcasts Traction og Rollemodellerne.

Et samarbejde der er indgået, fordi Bjørn Barfoed Vestergaard, for AJ Produkter, er én af de profiler, der kan fortælle den gode historie om dem som brand, men samtidig skabe noget værdi for de mennesker, der lytter med og det har i sidste ende vist sig at have en spændende ROI for AJ Produkter på den længere sigt.

 

 

Hvordan sælger man hæve sænkeborde og kontorstole gennem podcast? 

Noget af det allervigtigste, når man som AJ Produkter skal sælge kontormøbler og andre produkter til det gode arbejdsmiljø, er at kunne gøre det på en sympatisk måde.

Her bliver Bjørn Barfoed Vestergaards podcast Rollemodellerne igen nævnt, fordi hele historien bag podcasten skaber noget unikt og sympatisk og det kan AJ Produkter som brand identificere sig med.

Podcast er et kvalitativt medie. I AJ Produkter vælger vi personer, der engagerer sig så meget i det pågældende brand, at de formår at inkludere det i den gode oplevelse og oplevelsesuniverset, det er i min verden, den eneste måde, du kan ramme brugerne på i længere tid. Thomas Kruse-Theil, Marketingchef, AJ Produkter Danmark

Podcast er som oftest et mere taktisk og operationelt medie, hvor både branding og ROI spiller en afgørende rolle, men for AJ Produkter er det også afgørende at se på, hvordan mediet passer ind i deres kunderejse. Her påpeger Thomas Kruse-Theil, at det burde være muligt at lytte til en decideret podcast imens, du som kunde sidder og beslutter dig for om, det skal være den ene eller anden type reol og om farven skal være sort eller blå. På den måde bliver der tænkt grundigt over, hvordan podcast kan indgå i deres contentplan.

Og der skal den helt rigtige plan til – både for AJ Produkter, men også for de podcasts de vælger at samarbejde med. Det er den gode plan i samspil med nysgerrigheden, der skaber magien og får samarbejdet til at lykkedes og i sidste ende giver de gode erfaringer, AJ Produkter har gjort sig, når det kommer til måden at implementere podcast på.

Det har også været afgørende for, at AJ Produkter i fremtiden vil fokusere på at skalere op på podcast, men det kræver flere af de helt rigtige samarbejdspartnere, hvis det skal blive en realitet. Podcastmediet ryger i hvert fald ingen steder hen, slår Thomas Kruse-Theil det fast.

Læg idéen om performance på hylden og tænk strategisk

Thomas Kruse-Theil har en klar tilgang til, at man bør skifte tankegang omkring måden at se værdien af podcast på.

Det der er det helt slående for podcast, det er, at man skal væk fra kun at fokusere på performance og så skal man rette blikket mod strategiske samarbejder. På den måde giver man podcasterne et fundament for at sige, det er det her, de står for, men også for at få dokumenteret podcastmediets værdi på en anden måde. Thomas Kruse-Theil, Marketingchef, AJ Produkter Danmark

Dét man særligt lægger fokus på, når man markedsfører sin virksomhed, er de to marketingdiscipliner branding og performance.

Hvor branding har fokus på fortællingen om virksomheden, så fokuserer performance på den del, der genererer et reelt salg for virksomheden. Og her mener Thomas Kruse-Theil, at podcast som medie er stærkere på brandingdelen for en virksomhed og at hvis man lægger sin energi her, så vil det med al sandsynlighed også kunne generere et salg og dermed performe godt i sidste ende.

Du skal derfor som virksomhed turde satse på podcastere, der driver den gode fortælling og kan formidle og dermed brande din virksomhed godt og lidt glemme idéen om en høj performance. Den del følger med, hvis fortællingen er stærk nok.

Det bliver interessant at se, hvornår det næste oplagte samarbejde dukker op for AJ Produkter og om, vi på et tidspunkt kommer til at lytte til podcasts, mens vi shopper kontormøbler online.

Vi håber i hvert fald, at du kunne bruge nogle af de erfaringer Thomas Kruse-Theil har delt med os om AJ Produkters tilgang til annoncering gennem podcast

Skulle du have lyst til at høre mere om, hvordan lyd kan være med til at styrke dit brand, så skal du være velkommen til at tage fat i os hos Amp 99 til en uforpligtende snak og læse meget mere om værdien af lydmarketing lige her.

Amp 99 er Danmarks eneste 100% uvildige rådgiver i podcastannoncering - skal vi også hjælpe dig med at få mest muligt ud af dine podcastannoncer?