Interview

Lær fra de bedste podcastannoncører: Sophie Juul, Lunar

Line Grønbech - september 6 2024

Podcastlytning stiger fortsat blandt danskerne og da vi netop er gået ind i den sidste del af tredje kvartal i 2024 har vi i Amp 99 rettet skytset og taget et kig rundt i landskabet af organisationer, der aktivt bruger podcast som en del af deres markedsføring.

Så her får du muligheden for at læse mere om, hvordan nogle af de bedste inden for podcastannoncering griber mediet an og lade dig inspirere til selv at tage det næste skridt og implementere podcast i din organisation.

Den første i rækken af dygtige folk, der har taget et valg om at bruge podcast i arbejdet med at sammensætte kampagner og udforme strategi, er, Sophie Juul, Marketingchef hos den digitale bank, Lunar. Hun blev tidligere i 2024 udvalgt til at være en del af Berlingskes Talent 100, som hvert år hylder unge, talentfulde mennesker i det danske erhvervsliv.

 

Lunars rejse med podcast

Sophie Juul har stor erfaring med sine næsten 7 år i Lunar, hvor hun blandt andet har siddet med ansvar for strategi i relation til både B2B og B2C og Lunar arbejder i øjeblikket på at implementere deres digitale bankløsning i Sverige. Det er værd at nævne, at også her kommer podcast til at spille en rolle, sideløbende med andre kanaler, i strategien.

Lunar har som én ud af flere organisationer været omkring flere af de måder, man kan vælge at implementere podcast på i sin marketingsstrategi.

”I Lunar har vi prøvet flere forskellige dele af podcastannoncering af. Vi tænker det typisk ind som en del af en større kampagne eller mediemix”. Sophie Juul, Head of Marketing, Lunar

Hun påpeger, at det blandt andet er sket med deltagelse i en hel podcastepisode, hvor Lunar har medvirket med en repræsentant som gæst, men også via sponsorerede ads og integrerede samarbejder. Et eksempel er podcasten ”Vendt på hovedet” med Le Gammeltoft som vært. Podcasten er produceret af Heartbeats, sponsoreret af Lunar og blev til tilbage i efteråret 2020, hvor en del virksomheder kæmpede i forbindelse med coronakrisen, men podcasten annoncerer desuden også for abonnement til Lunar Business.

Senest har Lunar i forbindelse med deres svenske lancering dannet et samarbejde med den kendte, svenske podcast ”Frågan Är…med Andra & Katia”, hvor deres repræsentant, Mats Persson Bergius, Sverige- og Norgechef i Lunar, deltager.

 

 

Ingen succes uden udfordringer

Når man som Lunar har forsøgt sig med forskellige dele af podcastannoncering, så støder man også på den udfordring mange kæmper med, når det kommer til at se en reel effekt af brugen af lydmarketing.

”Det er svært at kunne måle en direkte effekt af podcast alene, men podcastmediet giver os mulighed for at kunne gå mere i dybden og giver os mere taletid end andre medier”. Sophie Juul, Head of Marketing, Lunar

Og det er svært at kunne skabe et billede af den reelle værdi ved podcast, når målingen typisk sker ud fra antal af lytninger, men for Lunar skaber podcast alligevel andre muligheder og dermed værdi. De arbejder blandt andet ud fra KPI’erne, der har til formål at generere mange sign ups, skabe kendskab til Lunar som brand i Sverige, men også med fokus på at opbygge tillid mellem Lunar og kommende kunder. Lunar har derfor lavet konkrete samarbejder med svenske influencers, der allerede har ”et navn” i Sverige og en følgerskare på tværs af platforme.

”Vi har lavet samarbejder med en række svenske influencers, der allerede driver populære podcasts. Her har vi tænkt ind, hvordan vi kan penetrere deres community og kanaler og derfor har vi med flere af dem lavet en pakke, hvor vi er til stede på tværs af deres Youtube-, Instagram- og podcastkanaler”. Sophie Juul, Head of Marketing, Lunar

Det bliver spændende at følge med i, hvordan strategien omkring at få rykket Lunar ind i Sverige kommer til at forløbe. Og ønsker du ligesom Lunar at styrke dit brand via podcast som led i marketingsstrategien, så kan du læse meget mere om podcastannoncering her.